Luottamus se on, mikä sähköautomaatiossakin punnitaan
Asiakastapaamiset ovat myynnin ammattilaiselle juhlahetkiä. Niissä saa pistää peliin tuoteosaamisen, palvelukyvyn ja oman persoonan. Ralf Petell tietää, että hyvä valmistautuminen, asiakkaan maailmaan perehtyminen ja joustavuus ovat avain molempia hyödyntävään lopputulokseen.
Sähköautomaatiota ei hankita heräteostoksena. Niinpä sen ostamiseen ja varsinkin myyntiin tarvitaan alan ammattilaista.
Ralf Petell on pitkän linjan sähköautomaation ja asiantuntijapalveluiden myynnin ammattilainen, joten perspektiiviä alan kehitykseen löytyy.
– Sähköautomaatio on todella hyvä ja väsymätön renki, mikä tehostaa prosesseja ja vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta. Mutta nykyisin tärkeässä roolissa neuvottelupöydillä on myös vihreän siirtymän luomat näkymät kohti puhtaampaa tulevaisuutta, missä sähköautomaatiolla on paljon annettavaa. Vastuullisuus on kuitenkin painava sana, ja vaatii graniittista tekemistä taustalle, ettei se jää pelkäksi sanahelinäksi.
Ralfin juuret ja koti ovat Vaasassa, mutta asiakkaat löytyvät ympäri Suomen ja Eurooppaa. Sähköpostit, puhelut ja Teamsit ovat jatkuvassa käytössä, mutta eniten sykähdyttävät livenä tapahtuvat tapaamiset.
– Ihmisistä saa energiaa ja virtaa. Ja sehän se on meidän alallemme olennaista, saumaton virrankulku, filosofoi Petell.
Millainen on hyvä myynnin prosessi?
Rimicillä myyntityö alkaa jo paljon ennen asiakkaan kontaktointia. Perehdymme potentiaalisiin asiakkaisiin etukäteen ja lähestymme ensisijaisesti heitä, joiden uskomme eniten hyötyvän palvelutarjonnastamme.
– Olemme keskittyneet toiminnassamme nimenomaan sähkö- ja automaatiosuunnitteluun ja palvelemme teollisuuden eri aloja, esimerkiksi valmistavaa teollisuutta, prosessiteollisuutta, energia-, marine- ja raskaan kaluston- sekä muuta autoteollisuutta. Kokonaistoimitukset ovat selvästi kasvava kiinnostuksen kohde, ja niihin voi sisältyä esimerkiksi suunnittelua, asennusta, valmistusta sekä luonnollisesti käyttöönottoa, kertoo Petell.
Asiakastapaamisissa Petell pyrkii mahdollisimman spesifisti ymmärtämään ja määrittelemään asiakkaan tarpeet ja yhdistämään ne Rimicin osaamiseen ja sähköautomaation suomiin tämän hetken ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Se tapahtuu parhaiten huolellisella asiakkaan kuuntelemisella ja kommunikoinnilla.
– Tarpeen määrittelyssä otetaan aina mukaan sähkö- ja automaatiosuunnittelun ammattilainen. Asiantuntijapalveluja ei voi myydä kuin kahvipaketteja, osaamisemme ja palvelumme muodostavat aina kokonaisuuden, joka on jokaiselle asiakkaalle erikseen räätälöity, kertoo Petell.
Yhteistyö lähtee oikeille jengoille ensimmäisissä tapaamisissa
Kun alkuvaiheen asiakastarpeiden määrittely onnistuu, pitää klassinen sananlasku ’Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty’ hyvin paikkansa.
– Järjestelmien suunnittelu, toimitus, mahdollinen asennus ja integrointi asiakkaan tuotantoon on sitten käytännön toteutusta. Ja tietysti meillä yhteistyö jatkuu vielä senkin jälkeen. Asiakastuki ja huolto ovat osa kumppanuutta, mihin meillä myyntityössä aina pyritään, kertoo Petell.
Rimicin kumppanuus sinetöidään toiminnalla
Pitkäaikainen kumppanuus varmistaa yhteistyön toimivuuden ja jatkoideoiden kehittämisen, jotta asiakkaan tuotantoprosessi ja laitteet toimivat katkeamattomasti ja mahdollisesti tehostuu ajan myötä entisestään.
Petellin jo alussa esiinnostama vastuullisuus tarkoittaa Rimicillä muun muassa sitä, että sanojen takana seistään.
– Rimic on kasvava ja osaavien ammattilaisten muodostama yritys, jossa kaikesta toiminnasta huokuu se, että työntekijöistä pidetään huolta. Mutta ehkä ihan päällimmäiseksi nostaisin sellaisen perinteisen rehtiyden, että asiakkaista huolehditaan ja kenellekään ei lupailla turhia. Sovitaan mitä tehdään, ja sitten tehdään se mitä on sovittu, alleviivaa Petel